سازمان تامین اجتماعی: هر گونه پرداخت منوط به طی کردن تشریفات کامل حقوقی و اداری است-راهبرد معاصر

سازمان تامین اجتماعی: هر گونه پرداخت منوط به طی کردن تشریفات کامل حقوقی و اداری است

دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه در واکنش به حواشی منتشر شده در فضای مجازی در مورد مصوبه هزینه‌کرد مسئولیت اجتماعی اعلام کرد: تاکنون هیچ مبلغی از طرف صندوق‌ها واریز نشده و هر گونه پرداخت منوط به طی تشریفات کامل حقوقی و اداری خواهد بود.  
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۴ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 August 04
کد خبر: ۲۵۳۲۶۷

به گزارش راهبرد معاصر؛  دبیرخانه هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه درخصوص برخی حواشی منتشر شده در فضای مجازی پیرامون مصوبه هزینه‌کرد مسئولیت اجتماعی مجموعه‌های اقتصادی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قرارگاه اربعین حسینی، اعلام کرد: مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها (CSR) به معنای تعهد کسب‌وکارها به مشارکت در مسائل فرهنگی، اجتماعی، زیست‌محیطی، ورزشی و .. جوامع است که در کشور ما نیز طبق ماده ۴۰ فصل ۶ دستورالعمل حاکمیت شرکتی به عنوان تکلیفی برعهده شرکت‌های تولیدی قرار دارد. متاسفانه در دو دهه گذشته این تکلیف قانونی شرکت‌های تابعه صندوق‌های بازنشستگی زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در فرآیندی غیرشفاف هزینه ‌می‌شد و به حیاط خلوت برخی دولت‌ها تبدیل شده بود.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم برای اولین بار با پیشنهاد به هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه با هدف انضباط‌بخشی، ضابطه‌مندی و شفاف‌سازی «شیوه‌نامه نحوه هزینه‌کرد در موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتی در زیر مجموعه‌های اقتصادی» را مصوب کرد.

در این شیوه‌نامه ضمن مشخص شدن چهارچوب هزینه‌کرد مسئولیت اجتماعی، هر نوع پرداخت شرکت‌ها منوط به تصویب در کارگروه مربوطه شده و نحوه نظارت بر هزینه کرد نیز مشخص گردیده است که نمونه آن مساعدت به رفع نیازها و تامین مسکن معلولین جامعه هدف صندوق‌های بازنشستگی در جلسه پیشین این کارگروه در سال گذشته بوده است.

در موضوع اربعین حسینی تأمین بخشی از هزینه ها به تفکیک وزارتخانه ها از طرف ستاد مرکزی اربعین و با ابلاغ وزیر کشور (نامه شماره ۲۷۹۲۳ مورخ 1403/02/19 ) همانند تمامی دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی به این وزارتخانه تکلیف شده است. از سوی دیگر هر ساله بسیاری از صندوق‌ها و شرکت‌های تابعه به برای خدمات‌رسانی به جامعه هدف کارگران و بازنشستگان اقدام به برپایی موکب و مشارکت در هزینه‌های اربعین می‌کردند که به منظور جلوگیری از عملکرد جزیره‌ای و موازی‌کاری، پیشنهاد کارگروه درخصوص سهم هزینه‌کرد به صندوق‌ها جهت طرح و بررسی در هیات مدیره‌ها و طی روال قانونی داده شده است.

تاکنون هیچ مبلغی از طرف صندوق‌ها بر اساس مکاتبه فوق واریز نشده و هر گونه پرداخت منوط به طی تشریفات کامل حقوقی و اداری ذکر شده خواهد بود.

شایان ذکر است مبالغ درخواست شده برای آماده‌سازی زیرساخت خدمات‌رسانی به هموطنان زائر اربعین حسینی تنها گوشه‌ای از ظرفیت‌های موجود بوده و شائبه عدم وجود منابع برای هزینه‌کرد مسئولیت اجتماعی دولت جدید خلاف واقع است.

همچنین این رویکرد مطابق سیاست‌های دولت چهاردهم و تاکیدات رییس جمهور بر ضرورت عمل به تعهدات دستگاه‌ها در زمینه برگزاری هر چه باشکوه‌تر آیین اربعین حسینی بوده که اولین مصوبه ابلاغی هیات دولت در اختصاص بودجه برای جلوگیری از حوادث غیرمترقبه برای زئران اربعین موید این مطلب است./ایرنا

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده